Úspěchy a pády Onlineschool.cz 2016/2017

V tomto článku ti chci nabídnout vhled za oponu Onlinechool.cz. Jak vůbec probíhal rok 2016/2017, co se mi povedlo a co naopak byl ztracený čas a investice?

Pružnost a pevnost

Pružina byl předmět, který jsem chtěl už dlouho zpracovat. Cítil jsem, že o něj bude velký zájem, ale taky jsem věděl, že to bude pořádná fuška. Vrhnul jsem do práce s pečlivostí sobě vlastní.

Chtěl jsem zapracovat na grafice, takže všechny úlohy narýsované, žádné čmárání rukou. Ponořil jsem se do skript, abych si byl jistý, že mi někde neuletí nějaký žvást. Chtěl jsem mít všechno několikrát zkontrolované a neprůstřelné. To znamenalo, že se celé natáčení neuvěřitelně protáhlo. Jen na sbírkách jsem strávil desítky hodin času.

Podzim 2016 se tak stal workoholickým peklem. Ten pocit, kdy dotáčím v noci sbírku na krut, zbývají mi dotočit dva poslední příklady a za dvě hodiny stihnu nahrát jen jeden, ve druhém nemůžu najít, kde pořád dělám chybu. Celé to skončilo počátkem ledna, kdy jsem vše potřebné dokončil a na pár týdnů vyhořel… Fuj, bolí mě na to jen vzpomínat 🙂

Ale stálo to za to. O videa z pružiny byl velký zájem a zpětné vazby mě velmi potěšily. Pro mě jasný signál toho, že bych měl vyhledávat další úzce zaměřené a likvidační předměty a zpracovat je.

Semináře

Teď jedna z těch vyloženě fail stories. Plánoval jsem si, že začnu takové malé počítací semináře před zápočty. Plán zněl, že mě tyto semináře dají ekonomickou injekci tak, abych nemusel tolik osobně doučovat. A mohl se věnovat videím nebo spustit nějaký další projekt.

Ouvej ale nastalo při shánění prostor. Tyto semináře byly více méně pro studenty strojárny v Brně a prostory, které jsem sehnal, byly na Náměstí svobody od strojárny několik kilometrů daleko. A to jsem začínal vždy 14:00, v době, kdy spousta studentů nemůže ani přijít. Obojí beru jako hlavní důvody, proč jsem nebyl schopný přivést dost lidí.

Navíc jsem zjistil, že tato forma učení mě z nějakého důvodu vnitřně nenaplňuje. Proto i když se mi nabízí možnost tyto semináře provozovat v atraktivnějších prostorách, tak neplánuji v této formě výuky pokračovat.

Expanze do dalších předmětů

Věděl jsem, že dříve nebo později budu muset opustit koncept klasického českého „sólo OSVČ“ a sestavit tým. Najít nějaké další chytré mozky, které budou natáčet další předměty, kterým já nerozumím. Natočil jsem poptávací video, postnul jej na web a čekal.

Navázal jsem spolupráci rovnou se dvěma doktorandy, kteří chtěli natáčet statiku a statistiku. Bohužel však jejich časová vytíženost způsobila, že nemají kapacitu se teď Onlineschool.cz věnovat a proto se bohužel po půl roce projekt stává opět one man show. Za letní semestr vzniklo z této spolupráce pět mikropřednášek a videosbírka ze statiky, za což jsem velmi rád.

Tím pádem mé hledání chytrých mozků, lektorů, kteří by chtěli točit svá videa dále pokračuje. Doufám, že se na této stránce takový lektor ozve a vytvoříme dobře fungující tým.

Osobní rozvoj

Ti, kteří mě znají, vědí, že jsem člověkem dvou tváří. Tu první vytvaroval školský systém. Díky ní umím pochopit téměř cokoliv, co se dá nazvat učivem, vypěstoval jsem si díky ní „buldočí povahu“, když dojde na dotahování věcí do konce, vnitřní disciplínu a troufnu si říct, že proto umím i celkem dobře učit.

Ta druhá tvář je jejím úplným opakem. Je hodně alternativní, zaměřená spíše východním směrem. Kvůli této části chodím na osobně rozvojové semináře, medituji, chodím po žhavém uhlí…Vše proto, abych zjistil, kdo vůbec jsem a jak mít svůj život naplněnější. Cítil jsem, že by bych se do toho odvětví mohl opřít více a zkusit o těchto věcech psát na Onlineschool v sekci, kterou jsem nazval Cesta k sobě.

Přál jsem si, aby z OS byl portál nejen pro lidi, kteří hledají klasické vzdělání ale i pro ty, kteří se zajímají více alternativním směrem. Nahrál jsem tedy nová videa, začal psát články a napsal svůj první osobně rozvojový e-book. Což o to, ebook si stáhlo 115 lidí a ohlasy byly dobré.

Celá myšlenka ale zhavarovala na tom, že když došlo na priority, vždycky byla školní videa a doučování na prvním místě. Ono se to nezdá, ale psát články je dost časově náročné. Takže sekce Cesta k sobě pomalu vyhnívala, letní semestr jsem na ni ani nešáhl a pochopil jsem, že mě to ani nebaví, takže tudy cesta nevede. O tom, že z hlediska vytváření značky je míchání školních videí a osobního rozvoje dost vražda, ani nemluvím… Hold některé stezky je třeba prozkoumat, abychom pochopili, že nikam nevedou.

Co se bude dít další školní rok?

Ještě před tím, než vůbec nový školní začal, jsem o prázdninách zabral a zaplnil dvě díry v tématech matematiky. Limity funkcí a křivkové integrály. Také jsem se pustil do nového předmětu – Termomechaniky – která byla základem energetiky, kterou jsem vystudoval. Takže ideální plyny, motory, turbíny, elektrárny, samé zábavné věci 🙂 U ostatních předmětů uvidíme, jak vyjde čas. Rád bych dokončil diferenciální rovnice a ve fyzice dotnul elektřinu a magnetismus. Uvidíme…

Radek Zeman
Jsem zakladatelem projektu Onlineschool.cz. Zjednodušuji studentům přípravu na zkoušky a zápočty z technických předmětů jako je matematika, fyzika, pružnost a pevnost, statika a termomechanika tak, aby jim zbylo v životě více času na smysluplnější činnosti než je škola.
Komentáře