Jak vznikla Onlineschool.cz

Jak to vůbec začalo? Onlineschool.cz vznikl jako jeden z mnoha ulítlých nápadů během mého studia brněnské strojárny na VUT. Snažil jsem se vymyslet příjem, který by nebyl vázán na zaměstnání. Multilevel na prodej drahých kovů, online obchodování s měnami, s kámoši splácaný projekt na poradenství v oboru přestavby aut na zemní plyn… všechny následky mého tehdejšího mentálního průjmu už spláchla historie, až na Onlineschool.

Mělo jít původně o doučovací agenturu, která by dohazovala doučovatele studentům. Protože jsem ale byl ovlivněn tehdejším neslavným boomem „infopodnikání“ Davida Kirše, napadlo mě, že bych své lety získané schopnosti naučit kohokoliv cokoliv mohl vkládat do videí. Tak jako většina začínajících podnikatelů s nápadem, jsem žil v přesvědčení, že v roce 2014 to byla naprosto revoluční myšlenka, kterou nikdo jiný nemá. Že už existovalo mrtě projektů typu Khanova akademie, mě jaksi minulo.

Budování na zelené louce

Na jaře 2015 jsem začínal s hodinovými videy k jednotlivým testům na brněnské strojárně, kterým jsem tehdy říkal webináře. Na prázdniny jsem pak zakempil v podkroví svého tehdejšího bytu, kde jsem pod rozpálenou střechou točil videa, objevoval skryté taje stavění webu a marketingu. Jestli je na podnikání něco krásného, tak je to doba, kdy se nadšeně vrháte do učení čehokoliv nového bez ohledu na to, jestli to peníze přinese nebo ne.

Rozhodl jsem se školu (studium energetiky) o rok prodloužit, aby na mě nemohly zálohy za sociální a zdravotní a abych měl čas rozjet podnikání. Jedna z nejlepších věcí, kterou jsem v té době udělal, bylo přihlášení se do Digisemestru. Tehdy to byl první ročník podle mě totálně vynikajícího projektu, kde špičky českého online marketingu přednášely studentům VŠ z celé republiky. Každou sobotu v semestru 7 hodin výuky témat jako internetové vyhledavače, youtube, facebook, branding, copywriting, datová analýza… Každou sobotu jsem byl jako děcko o Vánocích, které čeká, jaký dárek bude ten další. A na těchto vědomostech stavím dodnes.

Podnikatelské chyby

Pokud bych měl poradit, jakým chybám se na začátku podnikání vyhnout, tak jednoznačně: „Nešetřete!“. Napadají mě hned dva příklady, kde menší skrblení by mi ušetřilo spoustu práce a času.

Jako člověk, který rád hraje na jistotu, jsem chtěl mít podnikání hezky safe, legálně a tedy nutně s obchodními podmínkami. Protože se mi ale nechtělo platit za právníka, řekl jsem si, že si to „právo“ nastuduji sám a nějaké blbé VOP zmáknu napsat sám. Půl roku jsem s nimi fungoval, než jsem je nechal zkontrolovat právníkem. Kulantním způsobem mi řekl, že jídelní lístek v restauraci by mi poskytl asi stejnou právní ochranu a stejně jsem nakonec ty peníze za VOP od právníka dal.

Druhý klasický příklad – šetření na vybavení. Videa jsem začal točit na vestavěný mikrofon v notebooku, protože mi bylo líto těch tří tisíc za externí mikrofon. Zpětně mi to přijde jako směšná částka, obzvlášť kvůli tomu, že těch skoro 40 videí jsem stejně musel postupně přetočit. No a když máte takto natočené vaše nejúspěšnější video, které má přes 30 000 zhlédnutí a vy víte, že ho stejně musíte přetočit, protože se to nedá poslouchat… k nezaplacení 🙂

Historka na závěr

Když se vrátím k obchodním podmínkám, vzpomínám si na story s mým chvilkovým záchvatem „dobroserství“ (šíření dobra za každou cenu). Náhodou jsem na jaře 2015 narazil na web podobný Onlineschool. Prozkoumal jsem jej a paní která to vedla vypadala, že to se studenty myslí opravdu dobře. No a protože se zaměřovala spíš na střední školy a já na vysoké, tak jsem ji v mailu pochválil web s tím, že jsem jí přátelsky poradil, aby si na web dala obchodní podmínky. Náhoda je svině a platit pokuty nikdo nechcem, že jo…

O to větší byl můj úžas, když paní mé rady využila v plném rozsahu. Vzala totiž obchodní podmínky z Onlineschool a dala je na svůj web. Ano, ty podmínky, které byly napsány s mou strojařskou znalostí práva, které měly stejnou platnost a účinnost jako Listina základních práv a svobod v Severní Koreji. Inu, kdo chce kam, pomozme mu tam 🙂

Radek Zeman
Jsem zakladatelem projektu Onlineschool.cz. Zjednodušuji studentům přípravu na zkoušky a zápočty z technických předmětů jako je matematika, fyzika, pružnost a pevnost, statika a termomechanika tak, aby jim zbylo v životě více času na smysluplnější činnosti než je škola.
Komentáře